موضوعات و ناوبری:

پسیل پسته و مقابله با آن (شیره خشک پسته)

مهمترین راه های جلوگیری از آفت پسیل پسته یا شیره خشک

همین طور که می دانید یکی از آفات مخرب باغات پسته پسیل می باشد که اگر با این آفت مبارزه نشود می تواند خسارت زیادی به درختان و محصول وارد کند. عمدتا فصل فعالیت این آفت از بهار شروع و تا اواسط پاییز ادامه دارد. باید توجه داشته باشید که پسیل پسته خسارت زیادی به درختان وارد می کند در حالی که کشاورز برای برداشت محصولی خوب زحمت بسیار زیادی کشیده است.

پس باید خطر خسارت آفت پسیل پسته را جدی بگیریم  این آفت باعث خسارات زیر می شود:

  1. آفت پسیل باعث کاهش محصول (پسته) می شود.
  2. باعث ریزش جوان های سال آینده می شود.
  3. پسیل پسته باعث ضعف درخت می شود.
  4. این آفت باعث ریزش برگ های درختان می شود.
  5. آفت پسیل پسته یا شیره خشک باعث پوکی پسته می شود زیرا از تشکیل مغز پسته جلوگیری می کند.

علائم ظاهری اولیه پسیل پسته یا شیره خشک به صورت شکرک رو سطح برگ نمایان می شود و در صورت هجوم شدید آفات، حتی زیر درختان از شکرک سفید مشاهده می شود. یک دیگر از علائم ظاهری حمله این آفت این است که برگ ها جمع می شوند و در نهایت شروع به ریزش می کنند.

بنابراین با ظاهر شدن این آفت در باغ باید عملیات مبارزه شروع شود، راهکار های مبارزه با آفت پسیل پسته به شرح زیر می باشد:

۱-با محلول پاشی کائولین آفت پسیل پسته را از بین ببرید!

محلول پاشی کائولین باعث کاهش جمعیت آفت پسیل پسته می شود، زیرا با محلول پاشی این ماده معدنی ذرات کائولین به بدن این حشره یا آفت می چسبد و از آن دوری می کند و این عمل باعث جلوگیری از جفت گیری، تخم ریزی و در نهایت باعث کاهش جمعیت این آفت می شود.

محلول پاشی کائولین علاوه بر کنترل آفت پسیل، باعث جلوگیری از مصرف خطرناک سموم شیمیایی می شود همچنین باعث جلوگیری از آفتاب سوختگی درختان و گیاهان و سفیدی این پودر باعث انعکاس نور خورشید می شود که این مزیت آفات را دور می کند.

1.با محلول پاشی کائولین آفت پسیل پسته را از بین ببرید!

۲-آیا با عملیات شخم می توان با آفت پسیل پسته مبارزه کرد؟  

زمستان گذرانی آفت پسیل پسته در زیر برگ و یا خاک درختان می باشد با انجام عملیات شخم که باعث کندن زمین و زیر رو کردن خاک می شود، زیست گاه این آفت از بین می رود (بهتر است این عمل با یخ آب زمستانه صورت گیرد). زیستگاه بعدی آفت پسیل پسته علف های هرز می باشد که با انجام عملیات شخم در طول فصل رشد، برای جلوگیری از رشد علف های هرز، باعث جلوگیری از رشد و تکثیر این آفت می شود. می توانید برای کندن زمین یا همان شخم از انواع رتیواتورها (تیلر) استفاده کنید.

2.آیا با عملیات شخم می توان با آفت پسیل پسته مبارزه کرد؟

۳-از بین رفتن آفت پسیل توسط دشمنان طبیعی

حشرات دیگری هستند که می توانند آفت پسیل پسته را از بین ببرند. این حشرات که به اسم زنبور پارازیتوئید هستند با حمله به پوره های پسیل سنین ۴ و ۵ آن ها را مومیایی و از بین می برند. هر زنبور پارازیتوئید می تواند یک مرتبه به پوره های آفت پسیل حمله کند که داخل پوره ها تخم گذاری می کند، سپس بعد از خارج شدن از تخم، از پوره ها تغذیه و آن ها را تبدیل به مومیایی می کند و کم کم به یک حشره بالغ تبدیل می شود.

3.از بین رفتن آفت پسیل توسط دشمنان طبیعی

۴- آیا کارت های چسبنده زرد در کنترل آفت پسیل پسته تاثیرگذار هستند؟

یک نمونه کارت های زرد رنگ از جنس پی وی سی وجود دارد که خاصیت جذب و چسبندگی آفت پسیل را دارد. این کارت ها در ابعاد ۲۰×۱۰ سانتمتر و وزنی ۱۵ گرم ساخته می شوند، یک نمونه چسب مخصوص به سطح این کارت ها که خاصیت چسبندگی آن ۱۰ تا ۱۵ روز است زده می شود.

زمان نصب کارت ها اوایل فصل فعالیت آفات می باشد، این کارت ها باید در تاج بیرونی درخت نصب شوند. رنگ زرد این کارت ها باعث جلب توجه حشره یا آفت پسیل شده که به این کارت ها جذب و چسبیده می شوند. تعداد نصب این کارت ها در هر هکتار بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ عدد می باشد.

4. آیا کارت های چسبنده زرد در کنترل آفت پسیل پسته تاثیرگذار هستند؟

۵-رایج ترین مبارزه آفت پسیل پسته با محلول پاشی باغات

محلول پاشی باغات یکی از رایج ترین روش های کوددهی و کنترل آفات می باشد اکثر باغداران از این روش استفاده می کنند. برخی از کودهای مایع که علاوه بر تغذیه برگی، باعث کنترل آفات می شوند مانند کود مایع بیولوژیک. این کود کاملا از مواد آلی ساخته شده است که خاصیت دور کنندگی آفات را به همراه دارد.

می توانید برای تغذیه برگی و کنترل آفات باغ خود از برخی کودهای مایع مانند سیلیکات پتاسیم استفاده کنید. بعضی از کشاورزان برای مبارزه با آفت پسیل از سموم شیمیایی استفاده می کنند. سموم شیمیایی در اولویت اول باعث از بین رفتن آفات می شود اما خطرات بسیاری برای درختان، انسان ها و سایر موجودات زنده دارد.

5.رایج ترین مبارزه آفت پسیل پسته با محلول پاشی باغات

۶-کدام رقم پسته در برابر آفت پسیل مقاوم می باشد؟

تحقیقات نشان می دهد که پسته رقم اکبری در مقابل آفت پسیل مقاومتی ندارد، یعنی حساسیت این رقم در مقابل پسیل زیاد می باشد و سریعا واکنش نشان می دهد. بعد از رقم اکبری، رقم کله قوچی و احمدآقایی نسبت به آفت پسیل حساس می باشند، در نتیجه پسته رقم اوحدی مقاومت بالاتری نسبت به سایر ارقام در برابر آفت پسیل دارد.

۷-توصیه کلی برای مقابله با آفت پسیل پسته

با رعایت دوره آبیاری منظم، تغذیه مناسب، حفظ تعادل بین عناصر (عدم مصرف بی رویه کودهای ازته خصوصا در ابتدای فصل) و استفاده از کودهای حاوی پتاسیم و سیلیس می توانید به طور چشم گیری از خسارت پسیل پسته جلوگیری کنید. در ابتدای فصل و جمعیت کم آفت بهتر است از محلول پاشی ها مثل: سولوپتاس، نیترات پتاسیم، سیلیکات پتاسیم و غیره استفاده کنید و مبارزه شیمیایی را برای جمعیت بالای آفت در نظر بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *