موضوعات و ناوبری:

کشاورز نمونه و برتر پسته کار کشوری معرفی شد، غلامرضا جدیدی +فیلم

کشاورز نمونه و برتر پسته کار کشوری(پسته اکبری) معرفی شد، غلامرضا جدیدی

آقای غلامرضا جدیدی اهل شهرستان انار با رتبه بزرگترین تولید کننده پسته اکبری در کشور با استفاده از روشهای نوین باغداری و آبیاری به عنوان پسته کار برتر کشور معرفی شدند.

مصاحبه خبرنگار رسانه ملی پسته با استاد پسته‌کاری کشور، جناب آقای جدیدی:

درود و احترام خدمت شما جناب جدیدی، لطفا خود را معرفی کنید و بفرمائید در سال جاری از هر هکتار چند تن برداشت داشته اید:
سلام و احترام خدمت شما و تمام عوامل مرتبط با صنعت پسته کشور،بنده غلامرضا جدیدی اهل شهرستان انار فرزند مرحوم علی جدیدی،توسعه دهنده پسته اکبری ایران، هستم
از جوانی در کنار پدرم به کشاورزی مشغول بوده ام، در سال جاری با توجه به شرایط نامساعد جوی و گرمای زیاد و مشکلات شوری آب و … به لطف خداوند از هر هکتار به طور میانگین ۱۵ تن پسته تر برداشت داشته ایم.

واریته غالب باغات شما چه میباشد:
بیشتر نوع پیوند و واریته باغات بنده و برادرم ارقام اکبری و احمدآقایی میباشد که بیشتر رقم اکبری میباشد.

بازار مصرفی محصول تولید شما ،پسته اکبری، کجا میباشد:
پسته اکبری لوکس‌ترین پسته ایران است که علاوه بر مصرف داخل به خارج از کشور هم صادر میشود که در صورت حمایت از تولید بازار مشتری پسندی هم دارد.

غلامرضا جدیدی

در باغات پسته شما و ترمینال ضبط و فرآوری شما چند نفر مشغول به کارند:
در باغات پسته به طور دائم ۱۲۰ نفر و در ترمینال بنده ۴۰ نفر مشغول به کارند که با توجه به حجم محصول هر ساله متغیر میباشد.

شما به عنوان تولید کننده نمونه و کار آفرین برتر بخش کشاورزی عامل موفقیت خود را در چه میدانید:
در ابتدا توکل به خداوند و تلاش و پشتکار مداوم در رسیدگی و نظارت به باغات در آبیاری و کود دهی و سمپاشی که از تجربیات منتقل شده مرحوم پدرم،حاج علی جدیدی، به بنده میباشد که ایشان در زمینه کشاورزی و پسته کاری زحمات زیادی کشید.

نقش پدرتان تا چه میزان موثر بوده در این راه :
پدر مرحوم بنده اسطوره و الگوی زندگی من بود که کشاورزی را به من آموخت و تجربیات خود را نیز به من منتقل کرد و توصیه وی همیشه به بنده و برادرم پشتکار در کار و زندگی بود و تنها هدف و خواسته‌ وی پیشرفت من و برادرم بود،

جناب آقای جدیدی شما برای افزایش تولید محصول و بهره‌وری و بالا بردن کیفیت محصول چه اقداماتی را توصیه میکنید:
آبیاری منظم و به موقع که متاسفانه کمبود و شوری آب از معضلات بزرگ میباشد همچنین سمپاشی به موقع و استفاده از کودهای حیوانی در باغات برای افزایش بهره وری و رعایت نکات بهداشتی در برداشت و فرآوری برای حفظ کیفیت و جلوگیری از آلودگی محصول از نکات مهم میباشد.

مهمترین مشکلات موجود در زمینه کشاورزی پسته چه میباشد و چه درخواستی از مسئولین ذیربطه دارید:
در زمینه نهاده ها از جمله سموم با کیفیت و کودها مشکلات فراوانی کشاورزان دارند که باید رسیدگی شود و در زمینه حفظ کیفیت و مصرف آب هم باید کشاورزان تشویق و ترغیب به استفاده از روشهای نوین آبیاری از جمله سیستم آبیاری تحت فشار بشوند.در زمینه فروش محصول، اختلاف قیمت پسته ایران با قیمت جهانی پسته و نقش دلالان بسیار فاحش است که باید چاره اندیشی شود و دلالان از بازار حذف شوند.

افزایش تولید محصول و بهره‌وری و بالا بردن کیفیت محصول، غلامرضا جدیدی

چشم انداز صادرات غیرنفتی به خصوص پسته را چگونه میبینید:
ما نیاز به یک تعاونی و سندیکای قوی داریم که از کشاورز حمایت کند که متاسفانه قیمت سموم و کودها کمر کشاورز را شکسته،در صورت حل مشکلات موجود آینده خوبی در زمینه تولید و صادرات پسته به بازارهای جهانی خواهیم داشت.

پیشنهاد شما برای جوانان که می‌خواهند وارد کشاورزی بشوند چیست:
ابتدا تحصیل در رشته های کشاورزی و بطور جدی و با پشتکار زیاد به کار بپردازند و تجربه کسب کنند، و همیشه در کار راستی و صداقت داشته باشند.

اگر توصیه ای به خوانندگان در خصوص کشاورزی پسته دارید بفرمایید:
توصیه بنده این است که جهاد کشاورزی باید فعالیت بیشتری داشته باشد و با استفاده از مهندسین خبره و دلسوز در زمینه کوددهی و استفاده از سموم مناسب کشاورزان را راهنمایی کنند تا بتوانیم محصول بهتر و بیشتری تولید کنیم

اگر در آخر صحبتی دارید بفرمایید:
در کشاورزی مشکلات زیادی وجود دارد که جهاد کشاورزی و مسئولان مربوطه باید رسیدگی کنند و کشاورز را همراهی کنند،در زمینه فروش محصول،دلالان باید حذف شوند ،قیمت نهاده ها و تولید بسیار زیاد است و دلالان پسته را از کشاورز بسیار ارزان میخرند و در این مورد باید یک کف قیمت مشخص باشدتمام زحمات کشاورزان به دوش میکشند اما سود آن به جیب دلالان می‌رود.
از شما و همکارانتان نیز کمال تشکر و قدردانی را دارم
-ما هم از شما استاد بزرگ که وقتتان را در اختیارمان گذاشتید ممنونیم

فیلم: کشاورز نمونه و برتر پسته کار کشوری معرفی شد، غلامرضا جدیدی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *