موضوعات و ناوبری:
007- جایگاه پسته ایران

مدیریت تابستان باغات پسته

تقویم تابستانه باغات پسته

مدیریت آبیاری

تیرماه:

آبیاری مناسب در تیرماه از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به اینکه رشد مغز در این ماه صورت می گیرد، اعمال تنش خشکی به درختان با کم آبیاری، دورهای آبیاری طولانی و قطع آبیاری در این ماه، اثرات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. به طوری که با افزایش شدید درصد پوکی، باعث کاهش قابل ملاحظه ای در میزان محصول نهایی خواهد داشت.

مردادماه:

در برخی از ارقام زودرس آبیاری کافی در مرداد ماه باعث افزایش قابل توجهی در میزان خندانی محصول می گردد. با توجه به اینکه در ماه های تیر و مرداد هوا گرم تر بوده و نیاز آبی درخت افزایش می یابد، بنابر این دورهای آبیاری کوتاه تر بر حسب نوع خاک (۲۵ تا ۳۵ روز) توصیه می گردد.

شهریورماه:

در اغلب ارقام تجاری، مهمترین آب برای خندان شدن و رسیدگی کامل میوه، آبیاری شهریور ماه و یا آخرین آبیاری قبل از برداشت محصول می باشد. البته باید این مسأله را مد نظر قرار داد که چون رطوبت بالا در باغ در زمان رسیدگی محصول، احتمال آلودگی پسته های زود خندان و ترک خورده را به قارچهای مولد آفلاتوکسین افزایش می دهد بنابراین بر حسب زودرسی یا دیررسی رقم مورد نظر، سعی می شود آبیاری آخر حداکثر تا ۱۰ روز قبل از برداشت محصول انجام شود تا هم احتمال آلودگی کمتر شده و هم مشکلی در عملیات برداشت ایجاد نگردد.

مهرماه:

معمولا ماه مهر با اتمام زمان برداشت همراه است. با توجه به اینکه در این ماه درختان هنوز بیدار هستند، بنابراین انجام یک نوبت آبیاری در مهر ماه جهت حفظ جوانه های سال بعد مفید می باشد.

مدیریت به زراعی

مرداد ماه:

– سعی شود شاخه های میوه دهنده ای که در تماس با زمین یا نزدیک زمین هستند، با استفاده از

قیم چوبی از زمین فاصله پیدا نمایند تا امکان آلودگی پسته به حداقل ممکن کاهش و محصولی سالم و بهداشتی تولید گردد.

شهریور ماه:

– با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، نوع رقم ، بافت خاک و وضعیت مدیریت آبیاری و تغذیه، سعی شود زمانی که ۷۰- ۶۰ در صد محصول علائم ظاهری رسیدن میوه شامل سهولت پوست دهی، تغییر رنگ پوست سبز و کاهش قدرت اتصال دم میوه به میوه ایجاد گردید، محصول در یک مرحله برداشت و فرآوری گردد. چنانچه مصرف تازه خوری میوه مدنظر می باشد، برداشت چند مرحله ای میوه با توجه به زمان رسیدن میوه های هر رقم نیز قابل توصیه می باشد که در این صورت محصول تولیدی در باغ آلودگی کمتری دارد.

– پس از ایجاد علائم رسیدگی میوه ، بایستی محصول هر رقم در کوتاه ترین زمان ممکن برداشت و فرآوری گردد و نگهداری محصول رسیده بر روی درخت بهر دلیل از جمله: کمبود ظرفیت ترمینال، کمبود نیروی کار جهت برداشت، بالا بودن سطح باغات و … قابل توجیه نمی باشد.

مهر ماه:

– توصیه می شود میوه های فرآوری و خشک شده در ساعات خنک شبانه روز به محل انبار منتقل شوند در این شرایط دمای پایین محصول در ساعات خنک برای مدت زیادی حفظ و باعث افزایش عمر انبارداری محصول میگردد.

مدیریت آفات

 مرداد

در این ماه احتمال خسارت آفاتی از جمله پسیل معمولی پسته (شیره خشک)، پروانه های برگ خوار پسته، پروانه های پوست خوار پسته (کراش)، سن های سبز پسته و کنه معمولی پسته وجود دارد و باید نسبت به مبارزه اقدام نمود.

شهریور

در این ماه احتمال خسارت آفاتی از جمله پسیل معمولی پسته (شیره خشک)، پروانه های برگ خوار پسته، پروانه های پوست خوار پسته (کراش)، سن های سبز پسته، شب پره خرنوب و زنبورهای مغز خوار پسته وجود دارد. برداشت بموقع از خسارت شب پره خرنوب می کاهد و برداشت کامل محصول باعث کاهش جمعیت زنبورهای مغز خوار پسته در سال آینده می شود.

مهر

در این ماه احتمال خسارت شب پره خرنوب وجود دارد و برای کنترل زنبورهای مغز خوار پسته و جلوگیری از خسارت سال آینده برنامه ریزی نمود.

تقویم زمانی عملیات باغی (تابستان)

ماهتوصیه کودیعملیات باغیبررسی وضعیت آفات
خرداد دهه سومکود ازتههرس پاجوش، پیوند، مبارزه مکانیکی با علفهای هرزپسیل، پروانه برگخوار، سن سبز، سن قرمز، کاپنودیس
تیر دهه اولـــــــــــــــمبارزه مکانیکی با علفهای هرز، هرس پاجوشپسیل، پروانه برگخوار، سن سبز  
تیر دهه دومـــــــــــــــمبارزه مکانیکی با علفهای هرز، هرس پاجوشپسیل، پروانه برگخوار، سن سبز
تیر دهه سومـــــــــــــــمبارزه مکانیکی با علفهای هرز، هرس پاجوشپسیل، پروانه برگخوار، سن سبز
مرداد دهه اولـــــــــــــــهرس پاجوش، مبارزه مکانیکی با علفهای هرزپسیل، پروانه برگخوار، پروانه پوست خوار، سن سبز، کنه معمولی
مرداد دهه دومـــــــــــــــهرس پاجوش، مبارزه مکانیکی با علفهای هرزپسیل، پروانه برگخوار، پروانه پوست خوار، سن سبز، کنه معمولی
مرداد دهه سومـــــــــــــــهرس پاجوش، مبارزه مکانیکی با علفهای هرزپسیل، پروانه برگخوار، پروانه پوست خوار، سن سبز، کنه معمولی
شهریور دهه اولـــــــــــــــهرس پاجوشپسیل، شب پره خرنوب، کنه معمولی
شهریور دهه دومـــــــــــــــهرس پاجوششب پره خرنوب، کنه معمولی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *